pondělí 30. září 2013

Houby kam se podíváš. A co s nimi?

Podzim je tu a už to asi neukecáme... Podzim nemám ráda, protože začíná zima, musím opět vrstvit oblečení, začít pomalu topit, tma je už brzy, atd. Jedno velké pozitivum začínajícího podzimu z mého pohledu je ale to, že rostou houby. 

Baví mě jet do lesa, sbírat houby, užívat si ten klid a mír. A teď se opravdu urodilo hub hodně, takže jsme nezaváhali a nasbírali si. Dva víkendy po sobě jsme byli na dosah lesa, takže jsme toho řádně využili. Nejdřív jsme byli v Orlických horách, kde nám celý víkend lilo, ale i tak jsme šli sbírat. Houby jsme našli, ale sbírat a potom čistit mokré houby není úplně největší zábava:). Další víkend jsme byli s kamarády na Vysočině, na Svratouchu, kde rostou houby téměř vždy, a když rostou, tak hodně. A nebylo tomu jinak. Neměli jsme moc času chodit po lese, ale když jsme se tam jen prošli cestou na hru a potom zpět, mohli jsme hříbky sbírat kosou. Potom už jsme museli přestat koukat kolem sebe, protože jsme je neměli kam dávat - plnej koš, plná taška, skoro i plný kapsy:).


Po houbaření přichází zasloužený trest - čištění a zpracování hub:). Ideální, když přijedete z alkoholického víkendu, vyházíte tašky plné mokrého a zabláceného oblečení a strávíte romantický večer (a noc) čištěním a krájením hub. Tohle vážně nemusím, ale nedá se tomu vyhnout, pokud to nechci zase hnedka otočit do popelnice. Pořád mě asi ale víc baví to sbírání, proto tohle jsem ochotná přežít. Je ale pravda, že když jsme takhle strávili dvě neděle po sobě, oba jsme se s Vaškem zařekli, že není třeba sbírat houby každý víkend:)).

Musela jsem ale vymyslet, co s těmi houbami udělám. Sušené doma ještě mám, zamrazit se mi to všechno nechtělo, protože jsem chtěla udělat i nějaké pokrmy z čerstvých hub. Nakonec to dopadlo tak, že jsem toho udělala hromadu, jedli jsme to dva týdny a Váša řekl, že už asi houby nějakou dobu jíst nebude:D. Takže pro inspiraci jen ve stručnosti napíšu, co všechno jsme z hub vyráběli:).

Houbová omáčka
Recept mám od mamky a je to nejlepší houbová omáčka, kterou jsem kdy jedla, tu bych vážně asi mohla jíst každou chvíli. Udělá se základ na omáčku s cibulí (máslo + cibule + mouka v hrnci), potom se to zředí vodou, přidá se bujon (houbový nebo zeleninový), osolí se, opepří a nechá se povařit. Vedle si v hrnci uvařím houby s kmínem, potom je přidám slité do omáčky a vařím společně. Ředím to mlékem, ale lze i vodou/vývarem. Dochutím - sůl, pepř, tymián. Nakonec to zalévám šlehačkou nebo smetanou na zahuštění a hlavně na skvělou smetanovou chuť.

Smaženice
Klasika, nejlepší když jsou houby čerstvé. Na cibulce osmahnout houby, přidat vejce, dochutit. Nejlepší je s topinkama.

Houbové italské rizoto
Dělám ho podle Itala - http://www.sitalemvkuchyni.cz/recept/Risotto-con-funghi. Buď si ho dáváme jen samotné třeba se salátem a nebo jako přílohu. Dávala jsem ho jako přílohu ke kuřecímu plátku/rybě caprese (se sušenými rajčaty a mozzarelou).

Bramboračka
Uvařím si v hrnci brambory nakrájené na malé kostičky s kmínem a solí. Potom k nim přidávám zeleninu (dávám většinou jen mrkev,brokolici, celer nemusím) nakrájenou na menší kousky, když je třeba, dochutím bujonem, přidám povařené houby, nakrájenou chilli papričku (aby byla pikantní, není nutné), dochutím majoránkou, solí, pepřem, drceným česnekem, lze ředit - zjemnit - mlékem.

Houbové bramboráky
To byl spontánní nápad, který jsem si ani nehledala v žádné kuchařce, prostě jsem do těsta na bramboráky namíchala předvařené houby. A bylo to opravdu mooooc dobré!


Obalované kloboučky v pivním těstě
Nechtěl se mi dělat trojobal, takže jsem obalila spařené kloboučky hříbků v hladké mouce a potom v těstíčku z mouky, piva a vejce + koření. Smažila jsem je a podávala s vařenými bramborami. Chutnalo mi to opravdu víc než klasický trojobal.

Zbytek hub (a že jich nezbylo málo) jsem povařila, slila a zamrazila. Na houby letos ještě určitě vyrazíme a uděláme si zase nějaké chutné pokrmy, ale je asi pochopitelné, že vzhledem k tomu, že jsme dva týdny žili v podstatě jen na pokrmech uvedených výše, chceme se chvíli radovat z jiných pochutin:D.

Každopádně mám ale ještě chuť vyzkoušet nějaká nová jídla, takže když k tomu dojde, podělím se o recept.

Žádné komentáře:

Okomentovat