úterý 10. června 2014

Moussaka - klenot řecké kuchyně

Na přelomu května a června jsem strávila 5 dní na řeckém ostrově Korfu. Po dlouhé době jsem se zase podívala do Řecka a nasála trochu středomořskou atmosféru. A taky jsem si dost užívala jejich jídlo. Snažila jsem se vyzkoušet všechny možné pokrmy, zejména jejich typické (o tom ještě bude jeden z budoucích blogů).


Po příjezdu jsem ale měla chuť si něco řeckého uvařit a příležitost jsem měla vzápětí, protože jsem pozvala kamarádky na večeři k nám domů. Rozhodla jsem se, že jim zkusím upéct moussaku (musaku), klasický řecký pokrm.

Nechala jsem si poradit od ségry, která moussaku taky občas peče a výsledek byl skvělý. Jen jsem si k jejímu receptu přidala i brambory, protože jsem to v Řecku jedla právě tak a moc mi to chutnalo.

Ingredience (4 porce):
3 větší brambory
3 střední lilky
600g mletého masa (vepřové, hovězí nebo mix)
3 větší cibule
dvě plechovky loupaných krájených rajčat
2 zakysané smetany
2 vejce
100g nastrouhaného parmezánu
olivový olej
1 dcl suchého bílého vína
hrst čerstvého oregana/petrželky
skořice
sůl
pepř
strouhaný parmezán na posypání

Nejdřív si dáme vařit ve větším hrnci vodu na brambory. Ty omyjeme a nakrájíme na plátky.

Lilky si nakrájíme na plátky a rozpálíme si druhou pánev. Nasucho je poté opečeme postupně všechny z obou stran tak, aby trochu zhnědly a zvláčněly.




Cibule si nakrájíme na jemno, na pánev si dáme hodně rozehřát olivový olej a vhodíme na něj maso. To několikrát otočíme, aby se opeklo ze všech stran a potom na něj hodíme cibulku, promícháme. Zasypeme skořicí (nebojte se toho, dodá to tomu úplně božskou chuť), osolíme, opepříme, vhodíme nasekané oregano a zamícháme. Potom do směsi nalijeme víno a přidáme obě plechovky rajčat. Zamícháme, přikryjeme pokličkou a necháme dusit.

Zapneme si troubu na 200 stupňů.

Jakmile se nám začne vařit voda na brambory, tak jí osolíme a vhodíme tam brambory. Stačí jim tak 5 minut, potom je vypneme a slijeme.


Připravíme si zapékací misku, kterou si lehce vytřeme olejem. Na dno naskládáme vrstvu brambor, můžeme je lehce okořenit, ale nepřeháněla bych to. Na ně naskládáme vrstvu lilků a na tu dáme masovou směs. Záleží na vás, jak velké množství budete dávat a kolik vrstev z toho vytvoříte. Já jsem dala brambory, lilky, maso a to jsem zaskládala zbylými lilky.





Nahoru přijde poslední vrstva, a to bešamel. V receptu, který jsem dělala jsem jej ale nahradila zakysanou smetanou smíchanou s celými vejci a nastrouhaným parmezánem. Je to lehčí a velmi chutná varianta. Směs si smícháme v misce a poté jí zalijeme navrch moussaku.

Moussaku dáme do trouby a pečeme asi 40 minut - do té doby, než vrchní vrstva ztuhne a začne se barvit trochu do hněda. Chvíli předtím, než jí budeme chtít vyndat z trouby jí ještě navrch posypeme parmezánem a necháme ho rozpustit v troubě. Poté je už moussaka hotová a připravená k snědení:).


Vážně musím říct, že jsme z ní byli nadšení všichni. Dokonce tak, že se mi nepovedla udělat úplně pěkná fotka už hotové moussaky, protože jsme se na to vrhli dřív, než mě to napadlo fotit:). Pro ilustraci jsem ale přeci jen něco zachránila a vyfotila :D.

Jinak jsem Vaškovi dělala veggie verzi, tedy bez masa, postup na chlup stejný.


Dobrou chuť!

Žádné komentáře:

Okomentovat